.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:
زبان گیلکی رو به موت است
اگر یک اسکناس 100 هزار تومانی را در صندوقی بگذاریم و پس از صد سال دیگر برای خرید به سراغ آن برویم نمی‌توانیم با آن چیزی بخریم زیرا دیگر از رواج افتاده است و عدم استفاده از زبان گیلکی نیز به مرور زمان دچار چنین حالتی می‌شود.
زبان گیلکی رو به موت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: زبان گیلکی در حال فراموشی و رو به موت است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس ، منصور ایمانی عصر ديروز در مراسم اختتامیه جشنواره آموزشی و پژوهشی تولیدات مراکز مهارت‌آموزی با اشاره به اینکه ما خود موجب آسیب رساندن به زبان گیلکی در جامعه هستیم، اظهار کرد: زبان بومی و مادری ما مانند هویت ملی، فرهنگی ملی، امنیت ملی بسیارمهم و ضروری است زیرا فرهنگ ملی نشانگر هویت ماست.

وی، با بیان اینکه گیلانی باید گیلانی بودن خود را نشان دهد و به آن افتخار کند، افزود: زبان گیلکی و استفاده از آن شاخص‌ترین و برجسته‌ترین نشانه گیلانی بودن است.

این مسئول، زبان گیلکی را به دلیل صحبت نکردن نسل جدید رو به موت خواند و اذعان کرد: اگر یک اسکناس 100 هزار تومانی را در صندوقی بگذاریم و پس از صد سال دیگر برای خرید به سراغ آن برویم نمی‌توانیم با آن چیزی بخریم زیرا دیگر از رواج افتاده است و عدم استفاده از زبان گیلکی نیز به مرور زمان دچار چنین حالتی می‌شود.

وی، ادامه داد: قلم و کاغذ و گویش حوزه‌های گردشی زبان هستند و هرگونه آسیب به آنها آسیب به فرهنگ ما محسوب می‌شود.

ایمانی، مرگ فرهنگی را مانند مرگی دانست که با گاز مونو اکسید کربن صورت می‌گیرد به طوری که فرد بر اثر این گاز به آرامی جان خود را از دست می‌دهد و نمی‌داند دلیل مرگش چه بوده است.

وی، با بیان اینکه جوانان شور و نشاط و امید جامعه هستند، افزود: جوانان باید نگهبان فرهنگ جامعه باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، خواستار ترویج زندگینامه بزرگان و فرهیختگان در کلاس‌های آموزشی شد و ابراز کرد: امر و نهی مستقیم به جوانان مثمر ثمر نیست و جوان با دیدن و شنیدن رفتارهای درست بشری می‌تواند به خوبی از آن الگو بگیرد.

وی، با بیان اینکه موسیقی و آوازهای گیلانی نیز رو به نابودی بود و استاد مرحوم پوررضا از آن حمایت کرد، گفت: استاد پور رضا از آثار گیلکی و آوازهای سنتی گیلان حمایت کرد و امروز مسئولان بکوشند و به آموزگاران نیز توصیه کنند تا این فرهنگ و سنت بین جوانان احیا شود.

ایمانی، دانش پژوهان هنر را به عنوان ذخایر ارزشمند علمی ایران زمین خواند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش گیلان نیز در مراسم مذکور اظهار کرد: توسعه و توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از سیاست‌های آموزش و پرورش است.

محمد گل علیزاده، بیکاری جوانان را یکی از عمده‌ترین مشکلات جوامع و موجب نگرانی خانواده‌ها و جمعیت جوان دانست و افزود: در راستای وضعیت اشتغال آموزش و پرورش طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در دست اجرا است.

وی، جهت‌دهی جوانان به طرف هنرستان‌ها تا چهار سال آینده را از برنامه‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و یادآور شد: آموزش در حوزه مهارت و مهارت آموزی هنرستان‌ها می‌تواند سهم عمده‌ای در اشتغالزایی جوانان داشته باشد.

این مسئول، بحث سند تحول و رویارویی آموزش در شورای عالی انقلاب فرهنگی را نقشه راه آموزش و پرورش دانست و اذعان کرد: در آینده آموزش و پرورش سرشار از نیروی انسانی فعال می‌شود که به دنبال مهارت می‌گردد و خود به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی نیازهای جامعه باشد.

وی، با بیان اینکه برخی از هنرهای آموزشی و پرورشی مانند موسیقی در آموزش و پرورش وجود ندارد، افزود:  در این راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمدخادم نظری 28 ارديبهشت 1391
چه قشنگ بود آقای مسئول این بخش از صحبت رو به زبان گیلکی میگفت
گیلک 28 ارديبهشت 1391
هم باید زبان گیلکی احیا شود و هم شهرستانهای گیلک نشین غرب مازندران مانند تنکابن و رامسر به گیلان برگردند. زیرا در سالیان نه چندان دور این دو شهرستان زیبا، جزئی از خاک پاک گیلان بودند نه مازندران!!!!
شمالی 28 ارديبهشت 1391
ایشان به فکر کند کاری خودش باشد تا زبان گیلگی !!!
شمالی 28 ارديبهشت 1391
ایشان به فکر کند کاری خودش باشد تا زبان گیلگی !!!
نا شناس 28 ارديبهشت 1391
زبان ما رودسري ها و حومه ريشه طبري دارد متاسفانه در استانمون نه تنها توجهي نميشه به كرات ديدم مورد تمسخر هم شده
نا شناس 28 ارديبهشت 1391
به امید جدا شدن شهرستانهای تنکابن و رامسر از مازندران و الحاق دوباره آنان به استان زیبای گیلان
کارمند 28 ارديبهشت 1391
کاری که این فرد با کارمندان و ارباب رجوع می کند قابل بیان نیست بگذریم از برخی کارهای ناگفتنی . آهای وزیر ارشاد حرف کمتر بزن این .... اینها آبروی شما و دولتیان را می برند . ای استاندار ... این آدم از ارشاد عوض کن. ما کارمندان خسته شدیم از کنایه های دیگران ارشاد مرده است زنده اش کنید.
هنرمند 28 ارديبهشت 1391
این ها خودش در حال موت هستند . برای ما هنرمندان اينها مرده اند . مرده متحرک ...
کریمی 29 ارديبهشت 1391
ایشان به خودشان زحمت فارسی صحبت کردن را نداده . کلمه موت عربی است نه فارسی. ایشان فارسی را درست صحبت کنند گیلکی پیش کش .
این آدم ذاتا درست صحبت کردن را بلد نیست . رفته در میان عده ای از مفاخر گیلان . گفته حرفهای که من می زنم حکیمانه است . در حالیکه ارباب سخن و شاعران فرهیخته و تحصیل کردگان فرزانه ی گیلانی در آنجا بودند برای خندیدند
این آدم خیلی مغرور است . که البته نشانه ذلت و خواری درونی اوست
نا شناس 29 ارديبهشت 1391
قابل توجه برادری که به مدیر کل ارشاد گیلان ایراد گرفته و گفته که «ایشان فارسی را درست صحبت کنند گیلکی پیش کش »:

در نوشتار چند خطی خودت نیز چندین کلمه عربی بکار رفته است! از جمله: ذاتاً ؛ مفاخر ؛ ارباب ؛ مغرور ؛ ذلت

پس این مساله نقص خیلی مهمی بر ایشان نیست زیرا بسیاری از کلمات عربی در ادبیات فارسی در هم تنیده شده و مصطلح شده اند!!!
مجتبی 29 ارديبهشت 1391
قابل توجه برادری که به مدیر کل ارشاد گیلان ایراد گرفته و گفته که «ایشان فارسی را درست صحبت کنند گیلکی پیش کش »:

در نوشتار چند خطی خودت نیز چندین کلمه عربی بکار رفته است! از جمله: ذاتاً ؛ مفاخر ؛ ارباب ؛ مغرور ؛ ذلت

پس این مساله نقص خیلی مهمی بر ایشان نیست زیرا بسیاری از کلمات عربی در ادبیات فارسی در هم تنیده شده و مصطلح شده اند!!!
شمالی 29 ارديبهشت 1391
جای بسی تاسف است برای مسئولین وزارت ارشاد و همچنین مسئولین استانی ، به خصوص استاندار گیلان با داشتن چنین مدیران ضعیف و مساله دار ...!!!؟؟؟
همسایه 29 ارديبهشت 1391
ایشان فقط بلد خوب حرف بزنه . ولاغیر . ازمدیریت پرحاشیه شان در ارشاد گیلان گرفته تا عدم تعامل با اصحاب مطبوعات گیلان . درضمن مطبوعاتی های گیلان ایشان را تحریم خبری کرده اند وهیچگونه خبری از ایشان در استان درج نمیشه مگر یه عده جیره خوار ....
پریمی 30 ارديبهشت 1391
قابل توجه مدير كل ارشاد مازندران زبان مازندراني را دريابيد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.162 seconds.